Gebruik van Composer bij MediaWIki

Sinds versie 1.22 is het mogelijk bibliotheken te beheren met Composer. Kan iemand mij uitleg geven of verwijzen naar een uitleg over de manier waarop je in MediaWiki omgaat met Composer? Ik ben bezig met de transitie van 1.25 naar 1.28 en loop nu tegen dit fenomeen aan bij het runnen van update.php

Jan

Reacties

• 5 Reacties sorted by Votes Date Added
  • Hallo Jan! Onlangs ben ik in de Composer-materie gedoken, omdat ik het nodig had voor een upgrade van Semantic MediaWiki. Misschien ben jij al verder gevorderd, maar hierbij een korte samenvatting van mijn ervaringen en nuttige verwijzingen naar documentatie.

Wat is Composer? Composer is een programma voor het installeren en updaten van software-systemen. Het is geen ontwikkeling van Wikimedia, maar een externe bibliotheek. Je moet Composer dus ook nog installeren (naast je MediaWiki installatie).

Hoe werkt Composer? Composer houdt in een file bij (composer.json) welke afhankelijkheden MediaWiki heeft van andere software (beschikbare bibliotheken en minimale vereiste versie daarvan). Door het uitvoeren (vanaf de command line) van het programma composer.phar (met de nodige parameters).

Is Composer "verplicht" of "noodzakelijk"? Composer is - voor alsnog - niet noodzakelijk voor MediaWiki; je kunt ook nog steeds handmatig updates en upgrades uitvoeren. Voor Semantic MediaWiki was een handmatige installatie moeizamer dan met Composer.

Hoe installeer ik Composer? Je kunt Composer - vrij eenvoudig - installeren. Er zijn twee opties:

• Global installatie - Composer is bruikbaar voor alle systemen op de webserver
    • Local installatie - Composer is alleen bruikbaar voor het MediaWiki-systeem

Heb je command line toegang nodig voor Composer? Ja! Je kunt Composer niet gebruiken door bijv. een Special Page van MediaWiki. Je hebt dus een poster nodig die SSH- oftewel Command Line toegang faciliteert.

Waar vind ik documentatie? Ik heb veel gehad aan de volgende uitleg:

Jij geeft nog aan dat je "tegen dit fenomeen aanloopt" bij de het runnen van update.php; wat gebeurt er dan?

• Dag Bart. Bedankt voor je uitgebreide en nuttige reactie. Eindelijk een Nederlandstalige omschrijving van Composer!

Ik combineer je vraag met mijn reactie:

Ik draai in mijn thuisnetwerk een (virtuele) Linux server met daarop twee wiki's: een voor familie gebruik en een voor mijn eigen 'codeer'-werk. Zeg maar alles wat met zelf (aan)ploeteren te maken heeft. Beide op 1.25.1 MediaWiki level. Geen code gedeeld, dus twee afzonderlijke wikiroots.

Op beide wiki's heb ik een aantal standaard (= meegeleverde extensies geactiveerd, zoals ParserExtension, Interwiki en nog een aantal. Omdat ik de laatste versie 1.28.1 wil gaan draaien heb ik op de server een tweetal nieuwe mappen aangemaakt en voorzien van de nieuwe code, de LocalSettings uit de `.15 versies gekopieerd, de Images map gekopieerd en ten slotte de root mappen hernoemd naar wikioud (1.25) resp wiki (1.28). Dat voor beide wiki's.

Tenslotte met apt-get install composer de composer geinstalleerd. Vervolgens was mijn plan om vanuit de beide wiki maintenace mappen de update.php uit te voeren. Dit liep uit op de fout dat de .json file ontbreekt bij het bijwerken van de wiki.

Nu ik dit als antwoord geef ben ik gaan zoeken op de .json bestanden en stel vast dat (in tegenstelling van hetgeen ik vermoedde) iedere extensie zijn eigen .json bestand heeft. In de distributie van de 1.28 versie zitten die NIET. Ik zal ze dus moeten kopieren vanuit de bestaande naar de nieuwe situatie. Dat ga ik vandaag doen en kom erop terug.

Jan

• Ik zou me eigenlijk moeten schamen...

Bij nader inzien is de gedownloade tar niet volledig geweest: Ik mis ook een (deel van) de extensies. Dus opnieuw download doen en weer proberen!

• DAT was de (simpele) oorzaak.

Bart, bedankt voor het op het spoor zetten en tot wederdienst bereid ;-)

• Hallo Jan; mooi dat het is opgelost en bedankt voor je terugkoppeling. Wat betreft die wederdienst - je moet het ijzer smeden als het heet is, heeft men mij verteld ;-) - heb ik een verzoek aan je: Je kunt andere WikiWerkers helpen met een korte 'gids' (in het Nederlands) over het upgraden van MediaWiki in combinatie met Composer! Zeg maar zoals hierboven, maar dan iets uitgebreider.

Wij zijn -sinds heel kort- bezig dergelijke gidsen te verzamelen in de MediaWiki Gids. Jouw hulp wordt zeer op prijs gesteld! Als je wilt maak ik een account voor je aan... laat maar horen!

Log In of Registreer om te reageren.