Voordelen van Semantic MediaWiki

Op de site van Semantic MediaWiki vind ik veel informatie over de technische aspecten van het Semantische data. Ik vraag me af of het interessant is om de SMW-extensie te installeren op mijn wiki. Wat zijn de belangrijkste voordelen en redenen om Semantic MediaWiki extensie te installeren? Of wat zijn de nadelen ervan?

Reacties

• 1 Reageer sorted by Votes Date Added
  • Semantic MediaWiki is een veel omvattende uitbreiding van de standaard MediaWiki. De reden voor installatie zal dus van geval tot geval verschillen. In algemene termen zijn de voordelen:

• Het automatisch up-to-date houden van tabellen en lijsten met overzichten
    • Het opslaan en gebruiken van variabelen (bepaalde eigenschappen, properties genaamd) op pagina's en in sjablonen
    • Het standaardiseren van informatie, zodat het beter te vergelijken is en in lijsten is te plaatsen
    • Het gebruiken van formulieren om informatie (pagina's) op een gestructureerde (en gebruiksvriendelijke) manier in te voeren in de wiki
    • Het kunnen maken van rapportages, door gegevens uit de wiki op te vragen (zogeheten queries)

Als belangrijkste nadelen zou ik noemen:

• Het ontwerpen en eenmalig aanmaken van het informatiemodel, queries, sjablonen en formulieren voor Semantic MediaWiki vereist extra kennis van de gebruiker
    • Het beheer van de wiki, met name het updaten wordt gecompliceerder, doordat de compatibiliteit van Semantic MediaWiki en de standaard MediaWiki goed in de gaten moet worden gehouden.
    • De eisen die Semantic MediaWiki aan de hosting stelt zijn duidelijk hoger. Het geheugengebruik en de grootte van de Database nemen aanmerkelijk toe. Mijn ervaring is dat dit bij zogenaamde shared hosting al snel tot problemen leidt.
Deze discussie is gesloten.