Zoeken en vervangen van teksten

Hoe vervang ik een uitgebreide tekst van pagina's het beste/snelste? Extensie:Replace Text is geïnstalleerd. Ik heb totnutoe alleen een los woord vervangen. Geen idee hoe ik daarmee tekst met meerdere regels in 1 keer kan vervangen.

Reacties

• 4 Reacties sorted by Votes Date Added
  • Je kunt de Extensie:Replace Text gebruiken voor losse woorden maar ook voor hele zinnen. Ook bijzondere tekens als {...} en [...] kunnen gezocht en vervangen worden.

NB: Zoeken en vervangen is "case-sensitive" - gevoelig voor hoofdletters.

• Beetje late reactie maar door carnaval en vakantie nu pas weer tijd om aan de wiki verder te werken.

De voorbeelden bekeken op Extensie:Replace Text. Dat is redelijk ingewikkeld Ik heb met * geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar om een paar regels in 1 keer te vervangen.

Ik wil dit:

|Beschrijving=Dit monument werd in 1967 verbouwd
    |Datum=1967-01-01
    |Bron=Onbekend`

Vervangen door dit:

|description=Dit monument werd in 1967 verbouwd
    |date=1967-01-01
    |source=Onbekend

Wat zijn dan de juiste de search string & Replacement string?

• 13 March aangepast Vote Up0Vote Down

Voor zover ik weet, werkt ReplaceText met "Regexps" - Reguliere expressies. Deze documentatie (zie link) is beperkt, maar de Engelse versie geeft veel meer voorbeelden.

Het lijkt mij dat je de vervangingen best in drie stappen kunt uitvoeren - en volgens mij heb je dan geen Regex nodig (?):

1. Zoek naar |Beschrijving= en vervang dit door |description=
    2. Zoek naar |Datum= en vervang dat door |date=
    3. Zoek naar |Bron= en vervang dat door |source=

NB: Door de | en = toe te voegen, vervang je niet per ongeluk andere worden in je normale tekst!!

Alles in 1 keer vervangen is misschien ook mogelijk, maar lijkt me lastig...

• Vervelend dat het zo lastig is. Bedankt voor de tips. |k ga de Engelse versie bestuderen en wat zaken testen.

Jouw stappenplan lijkt me voorlopig het beste om nu al vooruit te komen.

Log In of Registreer om te reageren.