Lijst Acteurs, gesorteerd op achternaam mogelijk op de Theaterencyclopedie?

hallo, ik probeer op de Theaterencyclopedie een query te maken van acteurs, alfabetisch op achternaam. Achternaam is eigenschap "Sorteernaam". Het is nog niet gelukt. Ik wil alleen de lijst namen zien, alfabetisch op achternaam, plus het beroep. Zie de test op https://theaterencyclopedie.nl/wiki/TestTuja

Reacties

• 4 Reacties sorted by Votes Date Added
  • 13 March aangepast Vote Up0Vote Down

Op de aangegeven pagina, zie ik de volgend semantic query staan:

{{#ask: [[Categorie:Persoon]] [[Beroep::Acteur]] ?Sorteernaam ?Beroep ?Geboortedatum# ?Geboorteplaats#
     |?Sorteernaam
     |?Beroep
     |format=broadtable
     |link=all
     |headers=show
     |searchlabel=… overige resultaten
     |class=sortable wikitable smwtable
    }}

In de "syntax" (spelling en grammatica) van de query zitten een paar fouten, waardoor het resultaat niet voldoet aan de verwachting. Onderaan de query staat ook een (kleine) foutmelding (aangegeven door klein geel icoon met uitroepteken. De foutmelding is:

Het gedeelte "?Sorteernaam ?Beroep ?Geboortedatum# ?Geboorteplaats#" van de query is niet begrepen..."

Wanneer je dit deel van de query verwijdert, zal de foutmelding verdwijnen.

Omdat je ook aangeeft "ik wil alleen de lijst namen zien, alfabetisch op achternaam", kun je ervoor kiezen de eerste kolom te verbergen. Het verbergen van de eerste kolom doe je door (bijv. onderaan, voor de afsluitende }}) de optie | mainlabel=- op te nemen (denk aan het |!). Op deze pagina van de documentatie vind je meer weergave-opties. Succes! En laat even weten of het nu wel goed gaat of er nog andere problemen optreden...

• Ik heb de query aangepast, en de eerste kolom verborgen. Nu inderdaad een lijst van namen, op achternaam. Probleem is echter dat ze alfabetisch op voornaam staan... Hoe maak je hier een lijst van namen, alfabetisch op achternaam van?

• Om de resultaten te sorteren heb je twee opties:

1. Als eerste kun je in de kop van de tabel, rechts naast de titel Sorteernaam, klikken op de twee driehoekjes om de resultaten te sorteren.
    2. Ten tweede - als je wilt dat het resultaat direct/altijd is gesorteerd op de kolom "Sorteernaam", voor je de regel |sort=Sorteernaamin, onderaan de query.
  • Mooi, ik zie dat het inmiddels is gelukt om de lijst te sorteren! Ik sluit deze discussie daarmee af.

Deze discussie is gesloten.